Blog Image

Russisksiden

Eksamen og eksamensmøder

Uncategorised Posted on 19/05/2020 11:11

Eksamen i russisk propædeutik B ligger 15. og 16. juni. Vi starter dagen kollektivt ved kl. 8:30 at logge på og teste vores forbindelse, lyd og kamera. Selve eksamen starter kl.9:00.

Inden eksamen mødes vi to gange: 2.juni fra 9:15-11 og 10. juni fra 9:15-11.

2/6: Repetition af tekst 56, 57, 59 samt prøveeksamen (en eller to frivillige)

10/6: Repetition af tekst 55, 60 og 61 samt prøveeksamen (Ludvig + evt. en mere).



Gode råd om eksamen

Uncategorised Posted on 18/05/2020 11:46

Hermed et par gode råd om eksamen. Læs dem.

Brug tiden frem mod eksamen at genlæse teksterne i pensum. Sørg for at træne udtalen ved hjælp af lydfilerne. Brug evt. jeres læsegrupper til oplæsnings- og dialogtræning.



Uge 21 – sidste omgang

Uncategorised Posted on 14/05/2020 23:15

Vi mødes til de normale skematider på Zoom.

Repetition af de tekster, vi ikke nåede i uge 20. Sørg for at have teksterne præsent i forbindelse med undervisningen – både i jeres hoveder (dvs. genlæs dem!) og i print eller parat på jeres skærme. Desuden eksamenstræning og planlægning af eksamensmøder/prøveeksaminer.

Mandag: Repetition af tekst 60 og 61 samt prøveeksamen II.

Tirsdag: Prøveeksamen III. Vi runder semesteret af med at tale praktisk om eksamen samt med at planlægge et eksamensmøde/en ekstra prøveeksamen eller to.



Uge 20 – repetition, evaluering og prøveeksamen

Uncategorised Posted on 08/05/2020 12:16

Vi mødes til de normale skematider på Zoom.

Repetition af udvalgte tekster. Vi skal primært tale russisk med udgangspunkt i teksterne. Dvs. ingen oplæsning og ingen grammatisk analyse. Vi starter med konkrete spørgsmål til teksterne og bevæger os løbende i retning af andre tekster samt tilstødende emner. Nedenfor kan I se, hvilke tekster vi skal arbejde med. Sørg for at have teksterne præsent i forbindelse med undervisningen – både i jeres hoveder (dvs. genlæs dem!) og i print eller parat på jeres skærme. Torsdag skal vi i undervisningen foretage evaluering. Fredag kl.11:30 kommer Lena, og vi afholder prøveeksamen.

Mandag: Opgavegennemgang og repetition af tekst 40, 43, 46, 48.

Tirsdag: Repetition af tekst 49, 52, 54, 55.

Torsdag: Fælles undervisning. Repetition af tekst 56, 57, 59. Husk opgaveaflevering (opgave 10). Evaluering.

Fredag: Opgavegennemgang og repetition af tekst 57 og 59. Prøveeksamen I.



#FremMedSprog

Uncategorised Posted on 04/05/2020 10:08

Kære hold

Skulle nogen af jer have lyst til at deltage i FremMedSprog-dagen i uge 40, kan I læse mere her. Send mig gerne en mail i løbet af maj måned, hvis I vil høre nærmere om det praktiske.

/Mads



Uge 19

Uncategorised Posted on 01/05/2020 11:11

Vi mødes til de normale skematider på Zoom.

Tekst 61. Mere aspekt (genlæs gerne Appendiks 4 – der står meget nyttigt), flere datoer, participier, flertal i GEN/DAT/INS/LOC. Husk også klokken, og at vi starter hver dag med at høre, hvad I lavede i går eller på et andet tidspunkt i fortiden.

Mandag: Opgavegennemgang og oplæsning/oversættelse af tekst 61. Den grammatiske analyse af sætninger fra teksten er henlagt til opgave 10. Teksten er lang, og der er mange kommentarer, så sæt god tid af til forberedelse.

Tirsdag: Evt. mere oplæsning/oversættelse. Ellers dialog.

Torsdag: Fælles undervisning. Dialog med udgangspunkt i teksten og beslægtede emner. Husk opgaveaflevering (opgave 9 – gennemgås mandag morgen).

NB! Ekstra aktivitet: formulér to-tre sætninger om teksterne. Skriv dem ned, så bliver I “hørt” i dem torsdag.

Fredag: Ingen undervisning p.g.a. St. Bededag. Opgavegennemgang, dialogøvelser, evt. grammatiske øvelser, ordtest.

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk – er der tale om simple eller komplekse sætninger? Er sætningerne et- eller toleddede? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?



Uge 18

Uncategorised Posted on 24/04/2020 09:22

Vi mødes til de normale skematider på Zoom.

Tekst 60. Aspekt (genlæs gerne Appendiks 4 – der står meget nyttigt), dato. Husk også klokken, og at vi starter hver dag med at høre, hvad I lavede i går eller på et andet tidspunkt i fortiden.

Mandag: Dialog på basis af tekst 60.

Tirsdag: Dialog på basis af tekst 60. Dertil lidt illustreret aspektologi.

Torsdag: Fælles undervisning. Dialog med udgangspunkt i teksten og beslægtede emner. Husk opgaveaflevering (opgave 8 – gennemgås mandag morgen).

Øvelser med dato og instrumentalis

Konstruér en sætning, der indeholder en datoangivelse i GEN samt et syntagme i INS. Model:

4. juni skal jeg til Oslo sammen med Ivan Ivanovitj Ivanov og Lidija Petrovna Ivanova ->

Мы с Ивано-ом Иванович-ем Иванов-ым и Лиди-ей Петровн-ой Иванов-ой четвёрт-ого июня поедем в Осло.

NB! Ekstra aktivitet: formulér to-tre sætninger om teksterne. Skriv dem ned, så bliver I “hørt” i dem torsdag.

Fredag: Ingen undervisning p.g.a. 1. maj. Opgavegennemgang, dialogøvelser, evt. øvelser med dato (hvornår har du fødselsdag?), ordtest.

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk – er der tale om simple eller komplekse sætninger? Er sætningerne et- eller toleddede? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?



Faglig fremgang og feedback. Hvor står jeg?

Uncategorised Posted on 20/04/2020 15:21

Kære hold

En studerende har i dag skrevet til mig og efterlyst en mere håndfast tilgang til rettelse af fejl og mere konkrete udmeldinger om, hvor I som studerende ligger sprogligt/fagligt, og hvor der er plads til forbedring. Nedenfor følger et indblik i mine tanker desangående:

Min rettestrategi i timerne baserer sig i disse tider, hvor enhver interpersonel kommunikation med jer studerende er reduceret til en underlig, næste todimensionel interaktion (mange har ikke tændt deres webcam, når vi taler), på at rette grelle og decideret kommunikationsforstyrrende fejl ad hoc og desværre ikke systematisk. Det er mit håb, at de konkrete rettelser herfra med tiden hos den enkelte vil indskrive sig i et egentligt system. Som I i øvrigt kan finde i kommentarerne til teksterne i begyndersystemet og i de supplerende materialer hertil (4 x appendiks samt ”Minimorfologi og syntaks”).

Når jeg muligvis ikke retter jer så meget, skyldes det ikke, at jeg er bange for konflikter, eller for, at I kan komme til at føle jer nedgjort, hvis I bliver rettet. Det, jeg frygter, er, at jeg ikke kan forstå jeres russisk. Min opgave er at få jer til at tale russisk, så det kan forstås. ”Forståeligt” er ikke det samme som ”perfekt”. Det at lære et nyt sprog er en lang proces, og I først lige startet. Så: ingen panik, hvis I synes, I ikke lyder helt som Pusjkin eller Putin. Det skal nok komme, hvis I følger godt med og yder den ekstra indsats, der altid er plads til.

Nogen af jer oplever at blive rettet meget lidt. Det skyldes, at jeres russiske er fint og forståeligt. Andre oplever at blive rettet lidt oftere. Årsagen? Ja, rigtigt: I er svære at forstå.

Det fremgik af den henvendelse, jeg modtog i dag, at nogen føler, de studerer i blinde. Fortvivl ej – kursen er klar. Vi kører efter et helt fast skema med oplæsning, oversættelse, kommentarer/analyse og dialog. Det er dét, man skal forberede sig på, og det har været klart siden semesterstart. Og det kan en elendig virus ikke lave om på. Man skal som udgangspunkt og som bekendt kunne følgende til eksamen:

– Læse op (intonation, vokalreduktion, stemthedsassimilation, palatalisering)

– Kommunikere mundtligt (ovenstående + ordvalg, morfologi, syntaks)

– Foretage grammatisk analyse (syntaktisk med støtte i morfologien)

Disse tre aspekter gennemføres konsekvent i undervisningen. Det er disse tre aspekter, jeg fokuserer på, og det er de tre klare mål, I alle bør tilstræbe at arbejde hen imod. Hvis nogen føler, de studerer i blinde, skal de læse ovenstående tre punkter igen-igen.

Og husk også: ca. 50% af ansvaret for egen læring ligger hos jer, studerende. Resten skal jeg nok påtage mig ved at facilitere arbejdet, rette jer hen ad vejen og forklare de teoretiske aspekter efter bedste evne. Husk: der er tale om en fælles  indsats. Og husk at spørge, sige til, gøre anskrig eller skrive til mig, hvis der er noget, I synes , I har svært ved.

/Mads



Uge 17

Uncategorised Posted on 17/04/2020 09:59

Vi mødes til de normale skematider på Zoom.

Tekst 59-60. Aspekt (genlæs gerne Appendiks 4 – der står meget nyttigt), dato. Husk også klokken, og at vi starter hver dag med at høre, hvad I lavede i går eller på et andet tidspunkt i fortiden.

Mandag: Tekst 59. Oplæsning og dialog med udgangspunkt i teksterne. Dertil grammatisk analyse.

Tirsdag: Tekst 59-60. Oplæsning og dialog med udgangspunkt i teksterne. Dertil grammatisk analyse.

Torsdag: Fælles undervisning. Dialog med udgangspunkt i teksterne og beslægtede emner. Husk opgaveaflevering (opgave 7 ).

NB! Ekstra aktivitet: formulér to-tre sætninger om teksterne. Skriv dem ned, så bliver I “hørt” i dem torsdag.

Fredag: Opgavegennemgang, dialogøvelser, evt. øvelser med dato (hvornår har du fødselsdag?), ordtest.

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk – er der tale om simple eller komplekse sætninger? Er sætningerne et- eller toleddede? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?



Undervisningsdeltagelse, også selvom det hele ikke er så sjovt…

Uncategorised Posted on 16/04/2020 11:16

Kære alle

De fleste af jer deltager heldigvis i vores undervisning, nogen aktivt, nogen mindre aktivt. Det er vigtigt, I er med på den ene eller den anden måde – ikke kun af hensyn til undervisningsdeltagelsen som kriterium for, om man kan gå til eksamen, men også i forhold til det faglige (og den sociale snak i pauserne).

Hvis nogen af jer har brug for lidt sparring eller for at få hjælpe til struktur på en anderledes hverdag, kan jeg anbefale Studenterrådgivningen, som har en masse forskellige gode og gratis tilbud. Jeg vil anbefale jer at tjekke dem ud – det kunne jo være, der var noget, I kunne bruge!



Aktuelt uge 15-16

Uncategorised Posted on 03/04/2020 09:57

Til vores virtuelle undervisning bruger vi Zoom: https://ucph-ku.zoom.us/j/3101875093. Vi følger de normale skematider. Vi bruger vores virtuelle auditorium på Skype til chat mm. o: https://join.skype.com/cUQv7Uefslcu

Uge 16 (tirsdag, torsdag og fredag)

Tekst 57-58. Instrumentalis (INS). Husk også klokken, og at vi starter hver dag med at høre, hvad I lavede i går eller på et andet tidspunkt i fortiden.

Mandag 8:15-ca.10:

Tirsdag: Oplæsning og dialog med udgangspunkt i teksterne. Dertil grammatisk analyse. Log på omkring 9.15.

Torsdag: Fælles undervisning. Log på omkring 9.15. Dialog med udgangspunkt i teksterne og beslægtede emner. NB! Ingen opgaveaflevering (opgave 7 skal først afleveres 23/4).

NB! Ekstra aktivitet: formulér to-tre sætninger om teksterne. Skriv dem ned, så bliver I “hørt” i dem torsdag.

Fredag: 10.15-12: Opgavegennemgang, dialogøvelser, øvelser med instrumentalis, ordtest.

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk – er der tale om simple eller komplekse sætninger? Er sætningerne et- eller toleddede? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?



Uge 14

Uncategorised Posted on 27/03/2020 09:50

Til vores virtuelle undervisning bruger vi Zoom: https://ucph-ku.zoom.us/j/3101875093. Vi følger de normale skematider.

Vi bruger vores virtuelle auditorium på Skype til chat mm. o: https://join.skype.com/cUQv7Uefslcu

NB! Jeg skal minde om, at den obligatoriske undervisningsdeltagelse er blevet genindført.

Tekst 56. Bevægelsesverber, fremtid, aspekt; komparation af adjektiver til attributiv og prædikativ brug. I bliver løbende hørt i, hvad klokken er, og hvad I lavede i går eller på et andet tidspunkt i fortiden.

Mandag 8:15-ca.10: Oplæsning og dialog med udgangspunkt i teksten. Dertil grammatisk analyse. NB! Vi færdiggør øvelsen med bevægelsesverber (fra nr.6)

Tirsdag: Se ovenfor. Log på omkring 9.15.

Torsdag: Opdelt Fælles undervisning.Log på omkring 9.15. Dialog med udgangspunkt i teksterne og beslægtede emner. NB! opgaveaflevering (opgave 6).

NB! Ekstra aktivitet: formulér to-tre sætninger om teksten. Skriv dem ned, så bliver I “hørt” i dem torsdag.

Fredag 10.15-12: Opgavegennemgang, dialogøvelser, grammatisk analyse, ordtest.

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk – er der tale om simple eller komplekse sætninger? Er sætningerne et- eller toleddede? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?



Uge 13

Uncategorised Posted on 20/03/2020 09:51

Vi møder op i vores virtuelle auditorium på Skype og følger de normale skematider: https://join.skype.com/cUQv7Uefslcu

Hvis Skype driller, bruger vi Zoom: https://ucph-ku.zoom.us/j/3101875093

Firefox er ikke så glad for at samarbejde med Skype, så prøv evt. Chrome. Det virker.

NB! Jeg skal minde om, at den obligatoriske undervisningsdeltagelse er blevet genindført.

Tekst 55. Bevægelsesverber. I bliver løbende hørt i, hvad klokken er, og hvad I lavede i går eller på et andet tidspunkt i fortiden.

Mandag 8:15-ca.10: Oplæsning og dialog med udgangspunkt i teksten. Dertil grammatisk analyse.

Tirsdag: Se ovenfor. Log på omkring 9.15.

Torsdag: Opdelt Fælles undervisning.Log på omkring 9.15. Dialog med udgangspunkt i teksterne og beslægtede emner. Ingen opgaveaflevering (opgave 6 skal først afleveres 2. april).

NB! Ekstra aktivitet: formulér to-tre sætninger om teksten. Skriv dem ned, så bliver I “hørt” i dem torsdag.

Fredag 10.15-12: Opgavegennemgang, dialogøvelser, grammatisk analyse, ordtest, øvelser med bevægelsesverber.

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk – er der tale om simple eller komplekse sætninger? Er sætningerne et- eller toleddede? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?



Varsling om genindførelse af mødepligt

Uncategorised Posted on 17/03/2020 08:56

Kære hold

Studieledelsen og Studienævnet har meddelt, at undervisningsdeltagelse skal kunne dokumenteres. Derfor genindføres undervisningsdeltagelseskravet på Russisk propædeutik B med virkning fra fredag den 20. marts 2020. Rent praktisk gør vi/I det på den måde, at begynder at sende jeres opgaver igen, og at jeg registrerer jeres tilstedeværelse v. gammeldags opråb.



Aktuelt uge 12

Uncategorised Posted on 14/03/2020 09:41

Det ser ud til, vi kan genbruge vores Skype-link, så log på mandag morgen kl.8:15 på https://join.skype.com/cUQv7Uefslcu

Firefox er ikke så glad for at samarbejde med Skype, så prøv evt. Chrome. Det virker.

Tekst 53-54. Mere datid (PST), fremtid. I bliver løbende hørt i, hvad klokken er, og hvad I lavede i går eller på et andet tidspunkt i fortiden.

Mandag 8:15-ca.10: Oplæsning og dialog med udgangspunkt i teksterne. Dertil grammatisk analyse.

Tirsdag: Se ovenfor. Log på omkring 9.15.

Torsdag: Opdelt Fælles undervisning.Log på omkring 9.15. Dialog med udgangspunkt i teksterne og beslægtede emner. Vedr. opgaveaflevering (opgave 5): I laver jeres opgaver, men sender dem ikke til mig. Vi gennemgår opgaven sammen fredag.

NB! Ekstra aktivitet: formulér to-tre sætninger om tekst 53 eller 54. Skriv dem ned, så bliver I “hørt” i dem torsdag.

Fredag 10.15-12: Opgavegennemgang, dialogøvelser, grammatisk analyse, ordtest.

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk – er der tale om simple eller komplekse sætninger? Er sætningerne et- eller toleddede? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?



Fredag den 13.

Uncategorised Posted on 13/03/2020 09:42

Det ser ud til, vi kan genbruge vores Skype-link fra i går, så log på i dag kl.10:15 på https://join.skype.com/cUQv7Uefslcu



Praktisk

Uncategorised Posted on 12/03/2020 10:54

Kære alle

Vi testede Skype som mulighed torsdag. Det fungerer ok. Jeg vil derfor, og indtil andet meldes ud, lægge links til Skypemøde ud her på siden umiddelbart inden uv-start. Næste link kommer i morgen ved 10-tiden. Stay tuned. Vi gennemgår jeres opgaver, som I bedes have parat (jeg får dem ikke rettet på min skærm), taler om tekst 52 og forsøger os med en ordtest.



Omlægning til fjernundervisning. NB! VIGTIG OPDATERING!

Uncategorised Posted on 11/03/2020 20:14

NB! Adobe Connect er stået af. Vi prøver Skype: https://join.skype.com/cUQv7Uefslcu

Kære hold. Myndighederne har som bekendt valgt at lukke landet og dermed KU ned i en periode som følge af Coronavirussets fremmarch. Derfor er vi nødsaget til at omlægge undervisningen til fjernundervisning. Tjek Absalon for flere praktiske oplysninger. Jeg kører første omgang fjernundervisning i morgen, torsdag den 12. marts, fra kl. ca. 9.

Rent praktisk bliver det lidt svært at gennemgå jeres skriftlige øvelser fredag, men send dem til mig, og gem en kopi – så sender/uploader jeg et bud på et facit.

Kravet om 75% undervisningsdeltagelse er suspenderet for nuværende og indtil andet meldes ud. Ledelsen på ToRS har meddelt, at der i løbet af de næste dage kommer retningslinjer om “fjern-fremmøde”. Nogen spørgsmål? Send en mail, eller ring til mig på 2243 2229.



Aktuelt uge 11

Uncategorised Posted on 06/03/2020 09:42

Tekst 51-52. Flere tal, datid (PST). I bliver løbende hørt i, hvad klokken er, og hvad I lavede i går eller på et andet tidspunkt i fortiden.

Mandag: Oplæsning og dialog med udgangspunkt i teksterne. Dertil grammatisk analyse.

Tirsdag: Se ovenfor.

Torsdag: Opdelt undervisning. Dialog med udgangspunkt i teksterne og beslægtede emner. Husk opgaveaflevering torsdag kl.11 (opgave 4).

Fredag: Opgavegennemgang, dialogøvelser, grammatisk analyse, ordtest.

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk – er der tale om simple eller komplekse sætninger? Er sætningerne et- eller toleddede? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?



Aktuelt uge 10

Uncategorised Posted on 28/02/2020 09:46

Tekst 49-50. Bøjning af efternavne, dannet af possessive adjektiver, tidsangivelser, refleksive verber, ACC=GEN v. animate maskuliner i SG og også animate femininer i PL; verbet нрáвиться.

Mandag: Oplæsning og dialog med udgangspunkt i teksterne. Dertil grammatisk analyse.

Tirsdag: Se ovenfor.

Torsdag: Opdelt undervisning. Dialog med udgangspunkt i teksterne og beslægtede emner. Husk opgaveaflevering torsdag kl.11 (opgave 3).

Fredag: Opgavegennemgang, dialogøvelser, grammatisk analyse, ordtest. Vi skal også så småt til at lære klokken.

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk – er der tale om simple eller komplekse sætninger? Er sætningerne et- eller toleddede? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?



Aktuelt uge 9

Uncategorised Posted on 21/02/2020 09:30

Tekst 47-48. Mere dativ (DAT), numeraler, alder.

Mandag: Oplæsning og dialog med udgangspunkt i teksterne. Dertil grammatisk analyse.

Tirsdag: Se ovenfor.

Torsdag: Opdelt undervisning. Dialog med udgangspunkt i teksterne og beslægtede emner. NB! I denne uge igen opgaveaflevering torsdag kl.11 (opgave 3 skal først afleveres 5/3).

Fredag: Opgavegennemgang, dialogøvelser, grammatisk analyse, ordtest, øvelse med alder s.116.

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk – er der tale om simple eller komplekse sætninger? Er sætningerne et- eller toleddede? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?



Aktuelt uge 8

Uncategorised Posted on 14/02/2020 08:13

Tekst 44-46. Mere dativ (DAT), modalprædikativet нýжен/нужнá/нýжно/нужны́.

Mandag: Oplæsning og dialog med udgangspunkt i teksterne. Dertil grammatisk analyse.

Tirsdag: Se ovenfor.

Torsdag: Opdelt undervisning. Dialog med udgangspunkt i teksterne og beslægtede emner. NB! Husk, at der er opgaveaflevering torsdag kl.11 (opgave 2).

Fredag: Opgavegennemgang, dialogøvelser, grammatisk analyse, ordtest.

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk – er sætningen et- eller toleddet? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?



Aktuelt uge 7

Uncategorised Posted on 07/02/2020 09:32

Tekst 41-43. Komplekse verbalprædikater med мочь/уметь/хотеть + INF; dativ (DAT)

Mandag: Oplæsning og dialog med udgangspunkt i teksterne. Dertil grammatisk analyse.

Tirsdag: Se ovenfor.

Torsdag: Opdelt undervisning. Dialog med udgangspunkt i teksterne og beslægtede emner. NB! Husk, at der er opgaveaflevering torsdag kl.11 (opgave 1).

Fredag: Opgavegennemgang, dialogøvelser, grammatisk analyse, ordtest.

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk – er sætningen et- eller toleddet? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?



Aktuelt uge 6

Uncategorised Posted on 27/01/2020 09:34

Introduktion. Studieordningens krav. Eksamen. Arbejdsformer.

Læs og forbered tekst 40 (modalprædikativet дóлжен/должнá/должнó/должны́, konstruktioner med eksistensverber)

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk – er sætningen et- eller toleddet? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?



Aktuelt – semesterstart

Uncategorised Posted on 08/01/2020 12:33

Kære alle

Så er der nyt ovre på Absalon, hvor I på startsiden kan finde links til jeres skemaer (Hold A og Hold B). Under punktet ‘Moduler‘ kan I finde praktiske oplysninger om eksamen, læse- og opgaveplaner og de skriftlige øvelser/opgaver. Desuden links til jeres elskede begyndersystem, en lille indføring i morfologi og syntaks og de fire appendikser.

Som noget nyt vil der i dette semester blive afholdt ordtest, hvor I flere fredage i løbet af semesteret vil blive bedt om at oversætte og klassificere ord fra ugens tekster. Nærmere info følger i forbindelse med semesterstart.



Uncategorised Posted on 13/12/2019 09:19

Studentens jul
Nu falder juleregnen grå
Det er så svært helt at forstå:
Semesteret er nu omme.

En ИК-3, lidt reduktion
Lidt stemhedsassimilation
Og palatalisering.

Jeg må ej glemme mine ord
Det ville være fagligt mord
På mig og læsegruppen.

Den svære grammatik skal jeg
Få lært – og spise flæskesteg
Med rødkål og syntaks.

Når vi ses i februar
Så håber læreren, jeg har
Helt styr på det, jeg skal.

Vi starter forårssemesteret med текст 40. Nærmere info følger i løbet af januar 2020. Tak for i år, og tillykke med 1. semester!



Aktuelt uge 51

Uncategorised Posted on 06/12/2019 09:29

Tekst 39 samt repetition af tekst 28, 32, 34, 36 og 38

Mandag: Opgavegennemgang og текст 39 samt repetition af tekst 28 og 32.

Onsdag: Repetition af tekst 32, 34 og 36.

Torsdag: Hold A møder fra 10-11, og hold B – fra 11-12. Begge hold er i lok.11A.2.29.

Fredag: Repetition af tekst 34, 36 og 38 samt afrunding, opsamling på evalueringen og info om næste semester.

NB! Kun fælles undervisning fra 10-12. Sidste time sættes af til individuel feedback for dem, der måtte ønske det.



Aktuelt uge 49

Uncategorised Posted on 29/11/2019 09:29

Текст 37-38. Kortform af adjektiver, modalprædikativer, bøjningsparadigmer (verber)

Mandag: Opgavegennemgang og текст 37-38 samt indøvning af sang / tekst til julefrokost (også onsdag og fredag).

Onsdag: Текст 38

Torsdage: Hold A møder fra 10-11, og hold B – fra 11-12. Begge hold er i lok.11A.2.29.

Fredag: Текст 38 samt opgaveaflevering (opgave 11) samt evt. grammatiske øvelser. NB! Evaluering af kurset – medbring computer!

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (vær forberedt på at besvare enkle spørgsmål til teksterne). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det



Aktuelt uge 48

Uncategorised Posted on 22/11/2019 08:45

Текст 33-36. Genitiv efter talord og kvantorer, tallene 200-1000, relative pronominer, pluralis, trykskifte ml. SG og PL

Mandag: Opgavegennemgang og текст 33-34 samt indøvning af sang / tekst til julefrokost (også onsdag og fredag).

Onsdag: Текст 34-35-36

Torsdage: Hold A møder fra 10-11, og hold B – fra 11-12. Begge hold er i lok.11A.2.29.

Fredag: Текст 36 samt opgaveaflevering (opgave 10) samt evt. grammatiske øvelser

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (vær forberedt på at besvare enkle spørgsmål til teksterne). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det



Aktuelt uge 47

Uncategorised Posted on 15/11/2019 08:19

Текст 26-32. Genitiv, prædikativer, mere genitiv (v. negation og numeraler)

Mandag: Opgavegennemgang og текст 26-27-28.

Onsdag: Текст 28-29-30

Torsdage: Hold A møder fra 10-11, og hold B – fra 11-12. Begge hold er i lok.11A.2.29.

Fredag: Текст 31-32 samt opgaveaflevering (opgave 9) samt evt. grammatiske øvelser

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (vær forberedt på at besvare enkle spørgsmål til teksterne). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det



Aktuelt uge 46

Uncategorised Posted on 08/11/2019 09:37

Текст 21-25. Verber på -ся, lokativ/præpositionalis, superlativ, relative pronominer, indeklinable substantiver, genitiv, tallene 20-100

Mandag: Opgavegennemgang og текст 21-22.

Onsdag: Текст 21-22-23-24

Torsdage: Hold A møder fra 10-11, og hold B – fra 11-12. Begge hold er i lok.11A.2.29.

Fredag: Текст 24-25 samt opgaveaflevering (opgave 8) samt evt. grammatiske øvelser

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (vær forberedt på at besvare enkle spørgsmål til teksterne). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det



Aktuelt uge 45

Uncategorised Posted on 01/11/2019 09:19

Текст 15-20. Imperativ, “diminutiv”, konsonantalternation, lokativ på -ý, “dobbelt” negation

Mandag: Opgavegennemgang, repetition og текст 15-16-17-18.

Onsdag: Текст 18-19 samt tallene på side 61.

Torsdage: Se besked vedr. aflysning og erstatning af undervisning.

Fredag: Текст 19-20 samt grammatiske øvelser (adjektiver i LOC; se fx s.52 i begyndersystemet). I skal ikke aflevere opgave 7, men I skal lave den. Så gennemgår vi den i fællesskab mandag den 11/11.

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (vær forberedt på at besvare enkle spørgsmål til teksterne). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det



Næste »